Van arts tot arts |
#09 - september 2024 |
|
|
|
 |
Oogheelkunde pakt wachttijd aan |
De wachttijd voor Oogheelkunde in HMC is 14 maanden. Wij vinden dit te hoog voor onze patiënten en voor u als verwijzer. Met meerdere maatregelen pakken we deze wachttijd aan. Opschonen verwijzingen Het opschonen van de ZorgDomein-verwijzingen is de belangrijkste actie. We roepen nu regelmatig patiënten op die geen zorg meer nodig blijken te hebben van ons. Hierdoor moeten andere patiënten onnodig wachten. Nieuwe en later ook bestaande patiënten krijgen daarom een brief. Daarin vragen wij hen of ze nog oogzorg nodig hebben in ons ziekenhuis. Is dit niet het geval of reageren patiënten niet na herhaalde berichten over dit onderwerp? Dan halen we hen van de wachtlijst. U krijgt vanzelfsprekend bericht als we een ZorgDomein-verwijzing van uw patiënt annuleren, inclusief de reden hiervoor. Huisartsen die veel patiënten hebben doorverwezen naar Oogheelkunde, hebben daarnaast zelf ook een brief ontvangen. Benaderen patiënten u met vragen? Dan kunt u deze patiënten verwijzen naar de aan hen verstuurde brief of hen laten bellen met de polikliniek Oogheelkunde via telefoonnummer 088 979 29 30. ZorgDomein-optimalisatie en meer oogartsen Verder zorgen we ervoor dat de informatie op ZorgDomein beter aansluit op het zorgproces in de oogzorg. Daardoor kunnen wij patiënten beter triëren. Daarnaast is vanaf 1 januari onze maatschap Oogheelkunde weer op formatie. We verwachten dat ook deze maatregelen een positief effect hebben op onze wachttijd. Vragen? Via de VATA houden we u verder op de hoogte van de vorderingen van onze maatregelen. Met vragen kunt u de polikliniek Oogheelkunde bellen via telefoonnummer 088 979 29 30. |
|
|
|
 |
Samenwerken voor beste neurovasculaire zorg |
HMC en het LUMC hebben hun samenwerking in het Universitair Neuro Vasculair Centrum (UNVC) verder bekrachtigd. In het UNVC worden steeds meer patiënten gezien die door de nieuwste technieken ook beter en sneller kunnen worden behandeld. Door de samenwerking is de neurovasculaire zorg in de regio voor patiënten ook in de toekomst geborgd. HMC en LUMC werken sinds 2020 samen in het UNVC. Zij bieden op beide locaties 24 uur per dag neurovasculaire zorg. Ze behandelen bijvoorbeeld patiënten met een herseninfarct en patiënten met een hersenbloeding. De afgelopen jaren is het aantal patiënten dat in het UNVC wordt gezien enorm gegroeid. Patiënten vanuit Den Haag, Leiden, Delft en Gouda komen voor hoogcomplexe behandelingen naar het UNVC. In het UNVC worden door het HMC-LUMC-team bijvoorbeeld jaarlijks meer dan 400 IAT-behandelingen uitgevoerd: de meeste van Nederland. |
|
|
|
 |
Efficiëntere bestralingszorg dankzij kunstmatige intelligentie |
Het Radiotherapiecentrum in HMC Antoniushove gebruikt kunstmatige intelligentie (AI) bij het maken van het bestralingsplan voor prostaatkanker. Hierdoor wordt de zorg efficiënter. Radiotherapeutisch laboranten Joke van der Klein en Myrna Alders vertellen: “Het handmatig intekenen van de organen op de computer kost ons ongeveer 15 minuten, AI doet dit in 35 seconden. Dat is tijdswinst. Na de druk op de knop zie je AI in beeld razendsnel rekenen. Met onze kennis en ervaring controleren we uiteraard altijd het resultaat van AI. Het is een balans tussen vertrouwen in AI én menselijke controle.” Mede door dit soort vernieuwingen heeft het Radiotherapiecentrum van HMC geen wachtlijst. |
|
|
|
 |
Vermeld afnamedatum op aanvragen pathologie-onderzoek |
We willen u vragen om de afnamedatum te vermelden op aanvragen voor pathologie onderzoek. Dit helpt ons om de kwaliteit van de uitslag te beoordelen. Bijvoorbeeld bij cervix uitstrijken waarop we een HPV-analyse uitvoeren is het cruciaal dat dit binnen 8 dagen na afname gebeurt. Daarna is de uitslag namelijk minder betrouwbaar, wat kan leiden tot een vals-negatieve uitslag. Ook bij andere onderzoeken is het belangrijk voor een betrouwbare uitslag om de datum van afname te weten. Daarnaast kunnen we onze doorlooptijden en serviceverlening beter monitoren als we de afnamedatum weten. Deze monitoring helpt ons om onze dienstverlening richting u te verbeteren. Dank u wel voor uw medewerking! |
|
|
|
Praatkaart voor betere voorlichting bij darmoperatie |
Laura Han-Hanson ontwikkelt al 15 jaar voorlichtingsmateriaal voor patiënten die een darmoperatie krijgen. Toch zag ze regelmatig patiënten niet goed voorbereid in het ziekenhuis verschijnen. Een praatkaart die ze maakte en invoerde zorgde voor een spectaculaire verbetering. Waar voor de invoering van de praatkaart 7 van de 10 patiënten de voorlichting duidelijk vinden, is dat na de invoering ruim 9 van de 10. Ze geven de voorlichting een dikke 9 als cijfer, terwijl dit voor de praatkaart een 7 was. “Ik merkte tijdens de gesprekken zelf ook meteen een verschil”, vertelt Laura. “Patiënten waren meer betrokken en stelden meer vragen. Daarbij wezen ze vaak op de praatkaart aan waarover ze een vraag wilden stellen.” |
|
|
|
|
Verduidelijkingen zorgproduct Cataract (Oogheelkunde) |
Naast vele juiste verwijzingen voor patiënten die geholpen moeten worden aan staar ontvingen we ook veel verwijzingen op dit zorgproduct waarbij patiënten: - al aan staar zijn geholpen - geen staar hebben maar nastaar - niet geholpen willen worden aan staar We hebben daarom bij de inclusiecriteria duidelijker gemaakt wanneer een patiënt voor het product Cataract kan worden verwezen. Een belangrijk inclusiecriterium is de wens voor een staaroperatie. Is er geen wens tot operatie, dan verwijzen wij u als huisarts in Zorgdomein naar het zorgproduct Visusvermindering (reguliere toegangstijd). |
|
|
|
|
 |
Pilot Longgeneeskunde: triage en vragen in ZorgDomein |
Vanwege de lange toegangstijd starten we op 1 oktober met een pilot voor de verwijzingen naar Longgeneeskunde. Deze pilot zal t/m december lopen. De longartsen van HMC zullen alle verwijzingen van oktober t/m december strikter gaan triëren. Daarvoor hebben we een aantal vragen aan de verwijsproducten toegevoegd. Die helpen de afdeling Longgeneeskunde beter te bepalen op welke termijn een patiënt gezien moet worden. Op het moment dat een verwijzing niet voldoet aan de gestelde inclusiecriteria zal een afwijzing van de verwijzing plaatsvinden via een edifact bericht. Daarin staat dan ook de reden voor de afwijzing en een advies. Uiteraard staan we tijdens deze pilot open voor feedback. Voor vragen gedurende de pilot kunt u contact opnemen met de afdeling Longgeneeskunde via telefoonnummer 088 979 43 76. Naderhand zouden we graag van u als verwijzer horen hoe u deze nieuwe werkwijze ervaart. Als we u na afloop mogen benaderen met een aantal vragen, klik dan hier en vul het formulier in. Voor medisch inhoudelijke vragen over een verwijzing verwijzen we u naar het telefoonnummer van de dienstdoende in ZorgDomein. Lees hier over andere recente wijzigingen in ZorgDomein. |
|
|
|
 |
Nascholing ‘Kopzorgen’, 10 oktober 2024 |
Donderdag 10 oktober nodigen we u van harte uit voor de nascholing ‘Kopzorgen’. Tijdens deze bijeenkomst zullen HMC-specialisten u op interactieve wijze bijscholen. Tijdens de workshop ‘Hoe de liefde verblindt’ praat Frits Hogewind (oogarts) u bij over het rode oog en visus daling. De workshop ‘Geniet, maar hou je hoofd erbij’ wordt verzorgd door dermatoloog Kim van Mierlo. Zij zal alle kopzorgen rondom SOA’s met u doornemen. De afdeling Neurologie kan bij zo’n thema natuurlijk niet ontbreken. Klinisch linguïst Christa Docter-Kerkhof helpt u bij het herkennen van verschillende uitingsvormen van afasie en het aanpassen van uw eigen communicatie richting deze patiënten. Neuroloog Thijs van der Vaart vertelt u alles over neurologische klachten. Welke klachten kunt u bijvoorbeeld (eerst) zelf behandelen, welke klachten zijn aanleiding tot verwijzing en wanneer is direct overleg nodig? Accreditatie (3 punten) voor huisartsen is toegekend. Last call, wees er snel bij! |
|
|
|
|
|
|